Algemene Voorwaarden Fijnproevers

Onze afspraken helder en transparant, zodat je weet waar je aan toe bent.

Fijnproevers IDDSI-maaltijden: eiwitverrijkte voeding voor mensen met kauw-, slik- en eetlustproblemen.

Artikel 1 – Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
1. Fijnproevers: de besloten vennootschap Fijnproevers B.V., gevestigd te Zaltbommel, Nederland, zoals nader geïdentificeerd in artikel 2.
2. Klant: iedere rechtspersoon of natuurlijke persoon die een overeenkomst op afstand aangaat met Fijnproevers via de website. Onder klant wordt zowel de consument als de zakelijke klant verstaan.
3. Consument: een klant (natuurlijke persoon) die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
4. Zakelijke klant: een klant die een rechtspersoon is of een natuurlijke persoon die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf (waaronder begrepen bijvoorbeeld zorginstellingen).
5. Producten: alle diepgevroren maaltijden en aanverwante artikelen die door Fijnproevers worden aangeboden en geleverd.
6. Overeenkomst: elke overeenkomst die op afstand (meestal via de website) tot stand komt tussen Fijnproevers en de klant, betreffende de verkoop en levering van producten.
7. Website: de website van Fijnproevers, te bereiken via fijn-proevers.nl.

Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer

Fijnproevers B.V.
Tinbergenplantsoen 95, 5301 HM Zaltbommel, Nederland.
Kamer van Koophandel (KvK) nummer: 95461523.
E-mailadres: info@fijn-proevers.nl
Website: www.fijn-proevers.nl

Artikel 3 – Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van Fijnproevers en op elke tot stand gekomen overeenkomst tussen Fijnproevers en de klant (consument of zakelijke klant). Door het plaatsen van een bestelling verklaart de klant zich akkoord met deze algemene voorwaarden.

  2. Eventuele inkoop- of andere algemene voorwaarden van de klant (vooral van toepassing bij zakelijke klanten) worden uitdrukkelijk van de hand gewezen en zijn niet van toepassing, tenzij Fijnproevers hun toepassing schriftelijk en uitdrukkelijk heeft aanvaard.

  3. Afwijkingen van of aanvullingen op deze algemene voorwaarden zijn alleen bindend indien deze schriftelijk tussen Fijnproevers en de klant zijn overeengekomen.

  4. Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig blijkt te zijn of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht. Partijen zullen in dat geval in overleg treden om een nieuwe bepaling overeen te komen die de bedoeling van de oorspronkelijke bepaling zoveel mogelijk benadert.

  5. Fijnproevers behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden in de toekomst te wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen gelden echter niet voor reeds tot stand gekomen overeenkomsten. In geval van wijziging zal Fijnproevers de klant informeren via de website en/of per e-mail. Indien de klant na inwerkingtreding van de gewijzigde voorwaarden opnieuw een bestelling plaatst, geldt dat als aanvaarding van de nieuwe voorwaarden.

Artikel 4 – Aanbod en totstandkoming van de overeenkomst

  1. Alle door Fijnproevers gedane aanbiedingen en prijsopgaven (bijvoorbeeld vermeld op de website) zijn vrijblijvend en onder voorbehoud van beschikbaarheid van de producten. Fijnproevers heeft het recht een aanbod te wijzigen of in te trekken zolang er nog geen overeenkomst tot stand is gekomen. Kennelijke vergissingen, typfouten of fouten in het aanbod (zoals evidente prijs- of productfouten) binden Fijnproevers niet, en Fijnproevers behoudt zich het recht voor een geplaatste bestelling te annuleren indien dergelijke fouten zich voordoen.

  2. De overeenkomst komt tot stand op het moment dat de klant het online bestelproces volledig heeft doorlopen én Fijnproevers de bestelling per e-mail heeft bevestigd. Zolang de klant geen bevestiging van Fijnproevers heeft ontvangen, kan de klant geen rechten ontlenen aan de geplaatste bestelling.

  3. Fijnproevers is gerechtigd om, vóór de totstandkoming van de overeenkomst of nadat de overeenkomst is gesloten, bij twijfel over bijvoorbeeld de kredietwaardigheid of bevoegheid van de klant, een bestelling te weigeren of daaraan bijzondere voorwaarden te verbinden. Bijvoorbeeld kan Fijnproevers een bestelling weigeren of annuleren indien het opgegeven afleveradres buiten het bezorggebied ligt, de minimale bestelwaarde niet is bereikt, of in geval van vermoeden van misbruik of fraude. Fijnproevers zal de klant zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen in geval een bestelling niet wordt geaccepteerd.

  4. Indien een klant een overeenkomst namens of voor rekening van een andere natuurlijke of rechtspersoon aangaat, garandeert hij/zij bevoegd te zijn om die andere partij te vertegenwoordigen. De betreffende klant is naast deze andere partij hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die uit die overeenkomst voortvloeien.

Artikel 5 – Uitsluiting herroepingsrecht

  1. Fijnproevers levert hoofdzakelijk etenswaren en levensmiddelen die snel kunnen bederven of een beperkte houdbaarheid hebben (diepgevroren producten). Om deze reden is het wettelijke herroepingsrecht bij verkoop op afstand niet van toepassing op de overeenkomsten met Fijnproevers. De consument heeft derhalve geen recht om zijn bestelling na levering zonder reden te ontbinden of de producten terug te sturen op grond van het herroepingsrecht. Dit betreft de uitzondering zoals bedoeld in artikel 6:230p onder f van het Burgerlijk Wetboek (uitsluiting herroepingsrecht voor goederen die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben).

  2. Door de aard van de producten is elke verkoop aan consumenten definitief na totstandkoming van de overeenkomst en levering. De bovenstaande uitsluiting laat onverlet dat de consument uiteraard wel aanspraak kan maken op bijvoorbeeld vervanging of terugbetaling in het geval van een gerechtvaardigde klacht (bijvoorbeeld een defect of verkeerd geleverd product), conform het bepaalde in artikel 9 van deze voorwaarden.

Artikel 6 – Prijzen, bijkomende kosten en betaling

  1. Alle vermelde prijzen van producten op de website van Fijnproevers zijn in euro’s en inclusief omzetbelasting (BTW). Tenzij anders vermeld, zijn deze prijzen exclusief eventuele bezorgkosten. Eventuele bezorg- of transportkosten worden tijdens het bestelproces duidelijk apart vermeld, zodat de klant weet welke kosten van toepassing zijn voordat hij de bestelling bevestigt.

  2. Fijnproevers hanteert een minimale bestelwaarde van € 25,00 (incl. BTW) per bestelling. Bestellingen met een lagere waarde dan dit minimum worden niet in behandeling genomen.

  3. Bezorgkosten Nederland: Voor levering binnen Nederland geldt een bezorgtarief van € 9,95 per bestelling voor orders met een waarde onder € 75,00. Bestellingen van € 75,00 of meer (binnen Nederland) worden gratis bezorgd.

  4. Bezorgkosten België: Voor leveringen in België wordt in de regel een bezorgtarief van € 39,95 per bestelling gehanteerd. Eventuele afwijkende of tijdelijke bezorgtarieven voor België zullen bij het aanbod of tijdens het bestelproces worden vermeld. (Tip: Vanwege de hogere transportkosten voor België kan een hogere minimum bestelwaarde of aangepaste voorwaarden gelden; raadpleeg de website voor actuele informatie.)

  5. Betaalmethoden particulieren: Consumenten dienen de bestelling te betalen via de door Fijnproevers aangeboden online betaalmethoden. Fijnproevers ondersteunt in elk geval betaling via iDEAL, creditcard en Apple Pay/Google Pay. De klant kiest een gewenste betaaloptie tijdens het afrekenen. Betaling door consumenten dient in principe direct bij het plaatsen van de bestelling te geschieden. Fijnproevers zal pas tot verwerking en levering van de bestelling overgaan nadat de betaling succesvol is afgerond (voor zover van toepassing bij de gekozen betaalmethode).

  6. Betaalmethoden zakelijke klanten: Zakelijke klanten kunnen gebruikmaken van de online betaalmethoden zoals hierboven genoemd. Daarnaast kan Fijnproevers, uitsluitend na overleg en goedkeuring, toestaan dat een zakelijke klant op rekening koopt. In dat geval ontvangt de zakelijke klant een factuur en geldt een betalingstermijn van 14 dagen na factuurdatum. Het toestaan van betaling op rekening gebeurt naar oordeel van Fijnproevers (bijvoorbeeld na een kredietwaardigheidsbeoordeling) en kan per klant of bestelling geweigerd worden of aan voorwaarden worden verbonden. Fijnproevers behoudt zich het recht voor om van zakelijke klanten eventueel (gedeeltelijke) vooruitbetaling of zekerheid te verlangen, zeker indien het bestelbedrag hoog is of er eerdere betalingsproblemen zijn geconstateerd.

  7. Geen verrekening of opschorting (voor zakelijke klanten): De zakelijke klant is niet gerechtigd betalingen te verrekenen met eventuele tegenvorderingen op Fijnproevers, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Opschorting van betaling door de klant is slechts toegestaan voor zover de wet dat toelaat of indien Fijnproevers schriftelijk heeft ingestemd met opschorting.

  8. Laattijdige betaling: Indien een betaling op factuur niet binnen de gestelde termijn (bij consumenten uiterlijk binnen 14 dagen na factuurdatum, bij zakelijke klanten binnen de overeengekomen betalingstermijn van 14 dagen) door Fijnproevers is ontvangen, is de klant van rechtswege in verzuim zonder dat een nadere ingebrekestelling vereist is. In dat geval is de klant vanaf de vervaldag wettelijke rente verschuldigd over het openstaande bedrag. Voor consumenten zal de wettelijke rente ex artikel 6:119 BW in rekening worden gebracht; voor zakelijke klanten geldt de wettelijke handelsrente ex artikel 6:119a BW (tenzij Fijnproevers kiest voor een lagere contractuele rente). Een aangevangen maand wordt voor de berekening van rente als een volle maand gerekend.

  9. Naast rente komen alle redelijke kosten ter verkrijging van betaling (zoals buitengerechtelijke incassokosten en eventuele gerechtelijke kosten) voor rekening van de klant. Bij consumenten zullen de incassokosten worden berekend conform de wettelijke staffel in de Wet Incassokosten (met een minimum van €40,-). Bij zakelijke klanten zullen de buitengerechtelijke incassokosten ten minste 15% van de openstaande hoofdsom bedragen, met een minimum van €75,-, onverminderd het recht van Fijnproevers om de daadwerkelijk gemaakte kosten te vorderen indien deze hoger zijn.

  10. Indien de klant nalaat tijdig te betalen, is Fijnproevers verder gerechtigd om – zonder enige aansprakelijkheid voor eventuele schade – haar verplichtingen uit de overeenkomst op te schorten totdat volledige betaling is ontvangen. Dit kan inhouden dat Fijnproevers de levering uitstelt of verdere nieuwe bestellingen van de klant weigert, totdat alle openstaande bedragen volledig zijn voldaan.

Artikel 7 – Levering en bezorging

  1. Bezorggebied en -dagen: Fijnproevers levert diepgevroren maaltijden in (heel) Nederland en in België. Levering vindt plaats op vooraf bepaalde vaste bezorgdagen per regio/postcode. Bij het plaatsen van de bestelling zal Fijnproevers – op basis van het opgegeven afleveradres – een bezorgdatum voorstellen of bevestigen. Fijnproevers kan, indien nodig, in overleg met de klant de bezorgdatum wijzigen, bijvoorbeeld om aan te sluiten bij het routeschema van de diepvrieskoerier.

  2. Transport en temperatuur: De levering van de bestelde producten wordt uitgevoerd door een gespecialiseerde diepvries-logistiekdienst (momenteel I&L Logistiek of een vergelijkbare partner). De producten worden vervoerd en geleverd bij een temperatuur van circa -18°C, om de kwaliteit en bevroren toestand te garanderen. De klant dient er rekening mee te houden dat de producten bij levering diepgevroren zijn en direct terug in een vriezer moeten worden geplaatst.

  3. Bezorging en tijdvenster: Op de afgesproken bezorgdag zal Fijnproevers (of de transporteur) een indicatie geven van het bezorgtijdvenster waarbinnen geleverd wordt, doorgaans een tijdslot van ongeveer 2 uur. Deze indicatie wordt vooraf, bijvoorbeeld één dag voor de levering of op de ochtend van de leverdag, per e-mail (of SMS) aan de klant gecommuniceerd. Dit tijdvenster is een schatting; er kunnen zich altijd omstandigheden voordoen waardoor de daadwerkelijke levertijd iets afwijkt.

  4. Verantwoordelijkheid klant bij bezorging: De klant draagt er zorg voor dat op de overeengekomen leverdag en gedurende het aangekondigde tijdvenster iemand aanwezig is op het afleveradres om de bestelling in ontvangst te nemen. Indien de klant zelf niet aanwezig kan zijn, dient hij ervoor te zorgen dat een andere bevoegd persoon de levering kan ontvangen (bijvoorbeeld een huisgenoot, buur of collega, mits deze op de hoogte is van de zending en in staat is de producten direct in ontvangst te nemen en in te vriezen).

  5. Levering bij afwezigheid: Indien de transporteur bij aankomst op het afleveradres niemand aantreft, zal hij trachten contact op te nemen met de klant (indien mogelijk) en/of eventueel proberen de bestelling bij directe buren af te leveren. Levering aan een buuradres geschiedt alleen indien deze bereid is de zending te accepteren. In geval van aflevering bij de buren wordt een bericht achtergelaten bij de klant. Let op: als de bestelling bij een derde (zoals een buur) wordt afgeleverd, kan Fijnproevers niet instaan voor de correcte behandeling (bijv. direct invriezen) van de producten door die derde. De klant blijft in dat geval zelf verantwoordelijk voor het zo spoedig mogelijk overnemen en correct opslaan van de producten.

  6. Mislukte levering: Mocht bezorging uiteindelijk onmogelijk blijken doordat niemand aanwezig of bereid was de bestelling in ontvangst te nemen op het afgesproken tijdstip, dan geldt het volgende: Fijnproevers zal contact opnemen met de klant om een oplossing te zoeken. Indien de producten die dag niet meer geleverd kunnen worden, kan Fijnproevers – gezien de bederfelijkheid – besluiten de producten terug te nemen. In dat geval heeft Fijnproevers het recht de overeenkomst voor wat betreft de betreffende bestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden. De klant heeft in zo’n geval geen recht op restitutie van het betaalde bedrag voor de producten, aangezien Fijnproevers de producten specifiek voor de klant heeft gereserveerd en ze door het missen van de levering mogelijk onbruikbaar zijn geworden. Desgewenst kan Fijnproevers aanbieden de bestelling opnieuw te leveren op een later tijdstip; eventuele extra kosten voor herlevering (zoals opnieuw berekende bezorgkosten) komen voor rekening van de klant, tenzij de mislukte levering aan Fijnproevers of de transporteur te wijten is.

  7. Leveringstermijn en vertraging: Fijnproevers spant zich in om de bestelling te leveren op de afgesproken datum en binnen het aangegeven tijdvenster. Alle leverdata en tijden zijn echter indicatief, niet fataal. De klant kan hieraan geen absoluut recht ontlenen. In geval van onvoorziene omstandigheden (bijvoorbeeld extreme verkeershinder, weersomstandigheden, overmacht-situaties, technische storingen of andere omstandigheden buiten de macht van Fijnproevers of de vervoerder) kan de levering worden vertraagd. Fijnproevers zal de klant in dat geval zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen en een nieuwe bezorgindicatie geven. Enige vertraging in de levering geeft de klant niet zonder meer het recht de overeenkomst te annuleren, de ontvangst te weigeren of schadevergoeding te verlangen, voor zover die vertraging binnen redelijke grenzen blijft. Indien echter de levering geheel of gedeeltelijk onmogelijk blijkt te zijn binnen een redelijke termijn, zal Fijnproevers in overleg met de klant naar een passende oplossing zoeken (bijvoorbeeld alsnog leveren op een later tijdstip of – indien levering niet meer zinvol is – creditering van het aankoopbedrag voor de niet geleverde producten).

  8. Deelleveringen: Fijnproevers is gerechtigd bestellingen eventueel in delen te leveren (bijvoorbeeld bij zeer grote orders of leveringsproblemen van een deel van de producten), mits dit in overleg met de klant gebeurt of redelijkerwijs acceptabel is. Voor elke deellevering kan een afzonderlijke pakbon of factuur worden gestuurd. Het ontbreken of vertraagd zijn van een deel van de levering geeft de klant niet het recht de overige deelleveringen te weigeren.

Artikel 8 – Overgang van risico en eigendom

  1. Risico-overgang bij levering: Het risico van verlies, diefstal, beschadiging of kwaliteitsverlies van de producten gaat op het moment van levering over op de klant. Dat wil zeggen: zodra de bestelde producten fysiek aan de klant (of aan een door de klant aangewezen ontvanger, zoals een buur) zijn afgeleverd, draagt de klant het risico voor alle directe en indirecte schade die aan of door deze producten kan ontstaan.

  2. Indien de klant de levering onterecht weigert of nalaat de producten op het afgesproken moment in ontvangst te nemen (ondanks correcte aanbieding door Fijnproevers of de vervoerder), dan gaat het risico voor de producten over op de klant op het moment van de aangeboden levering. Eventuele schade (zoals bederf) die daarna ontstaat, is voor rekening van de klant, onverminderd het recht van Fijnproevers om verdere acties te ondernemen zoals beschreven in artikel 7 lid 6.

  3. Eigendomsvoorbehoud: Alle geleverde producten blijven eigendom van Fijnproevers totdat de klant aan alle betalingsverplichtingen uit de desbetreffende overeenkomst heeft voldaan. Dit eigendomsvoorbehoud geldt voor zowel de hoofdsom als eventuele bijkomende kosten (rente, kosten etc.) die de klant verschuldigd is.

  4. Voordat de eigendom van de producten op de klant is overgegaan, mag de klant deze producten niet verhuren, in zekerheid (bijvoorbeeld verpanden) overdragen, doorverkopen of op andere wijze bezwaren. De zakelijke klant is wel gerechtigd de producten binnen de normale bedrijfsuitoefening te gebruiken of (indien de aard van de producten dat toelaat) door te verkopen, maar in geval van doorverkoop vóór eigendomsoverdracht draagt de zakelijke klant hierbij de vordering op de derde koper aan Fijnproevers over (cessie), tot het bedrag dat hij nog verschuldigd is aan Fijnproevers. De zakelijke klant zal op eerste verzoek van Fijnproevers alle medewerking verlenen die nodig is om dergelijke vorderingen te bevestigen en veilig te stellen.

  5. Zolang de eigendom van de geleverde producten nog bij Fijnproevers berust, is de klant verplicht zorgvuldig met de producten om te gaan en ervoor te zorgen dat deze identificeerbaar blijven als eigendom van Fijnproevers (bijvoorbeeld de producten diepgevroren te bewaren en niet te vermengen met reeds bestaande voorraad van de klant bij zakelijke afnemers). De klant mag in die periode geen wijzigingen aan de producten aanbrengen (bijvoorbeeld de verpakking veranderen of de etiketten verwijderen).

  6. Indien de klant enige verplichting uit de overeenkomst met betrekking tot geleverde producten niet nakomt (zoals tijdige betaling), is Fijnproevers gerechtigd de betreffende producten terug te nemen, waar en bij wie ze zich ook bevinden. De klant zal hiertoe alle benodigde medewerking verlenen. De kosten van het terughalen van deze producten komen voor rekening van de klant, tenzij het verzuim de klant niet kan worden toegerekend. Na terugneming zal de klant worden gecrediteerd voor de marktwaarde van de teruggenomen producten, waarbij redelijke gebruiks- of beschadigingskosten in mindering kunnen worden gebracht.

Artikel 9 – Klachten en retouren (geen reguliere retourrecht)

  1. Inspectie bij ontvangst: De klant (of degene die namens de klant de levering in ontvangst neemt) is verplicht de geleverde producten direct bij aflevering te controleren. Controleer of het aantal en de soort ontvangen producten overeenstemmen met de bestelling en of de producten en de verpakking intact zijn. Bij consumenten zal de levering doorgaans zonder formele aftekenlijst geschieden, maar zakelijke klanten dienen eventuele zichtbare tekorten of beschadigingen direct aan de bezorger te melden en – indien mogelijk – te laten aantekenen op de afleverbon of pakbon, die vervolgens door de bezorger mede ondertekend wordt.

  2. Meldingsplicht van klachten: Ondanks alle zorg van Fijnproevers kan het incidenteel voorkomen dat er iets mis is met een product of levering. In dat geval geldt dat aantoonbare klachten over bijvoorbeeld verkeerd geleverde producten, manco’s (tekort in aantallen) of kwalitatieve gebreken zo spoedig mogelijk na ontdekking gemeld moeten worden. In ieder geval dient de klant zichtbare of anderszins direct constateerbare gebreken binnen 24 uur na levering aan Fijnproevers te melden. Niet direct zichtbare gebreken (bijvoorbeeld een kwaliteitsprobleem dat pas bij consumptie blijkt) dienen uiterlijk binnen 24 uur nadat de klant het gebrek heeft geconstateerd (of redelijkerwijs had moeten constateren) te worden gemeld. Meldingen kan de klant doen via het e-mailadres info@fijn-proevers.nl (of eventueel telefonisch via de klantenservice, indien dat nummer beschikbaar is op de website). Formuleer de klacht duidelijk en vermeld bij voorkeur het ordernummer, de betreffende productnaam en een omschrijving van het probleem; foto’s kunnen helpen bij de beoordeling.

  3. Gevolgen niet tijdig melden: Indien de klant niet binnen de in lid 2 gestelde termijnen een klacht kenbaar maakt, vervalt in principe ieder recht van de klant met betrekking tot het betreffende gebrek of tekort, alsof de klant de producten in goede staat heeft ontvangen. Bij consumenten laat deze bepaling de mogelijk dwingendrechtelijke consumentenrechten (zoals het recht om binnen bekwame tijd te klagen) onverlet, maar het niet tijdig melden kan tot gevolg hebben dat moeilijk kan worden vastgesteld of de klacht gegrond is. Wij verzoeken consumenten daarom eveneens om klachten bij voorkeur direct of uiterlijk binnen de genoemde termijn te melden.

  4. Uitsluiting retouren zonder gebreken: Zoals bepaald in artikel 5 verleent Fijnproevers geen recht op retourzending voor ongewenste producten zonder defect (herroepingsrecht is uitgesloten). Derhalve zal Fijnproevers in beginsel geen retouren accepteren tenzij er sprake is van een door Fijnproevers erkende klacht of fout (bijvoorbeeld verkeerd product geleverd of product met kwaliteitsprobleem). Stuur nooit uit eigen beweging producten terug; diepvriesproducten kunnen niet opnieuw in de handel worden gebracht, dus retourzending zonder instructie van Fijnproevers wordt niet gecrediteerd.

  5. Afhandeling van klachten: Fijnproevers zal na een klachtmelding zo spoedig mogelijk de klacht in behandeling nemen en beoordelen. Indien nodig kan Fijnproevers de klant vragen om aanvullende informatie of, indien uitvoerbaar, om het product beschikbaar te houden ter inspectie. Bij gegronde klachten zal Fijnproevers in overleg met de klant een passende oplossing bieden. Afhankelijk van de situatie betekent dit doorgaans dat Fijnproevers het product kosteloos vervangt (bijvoorbeeld door bij de eerstvolgende levering een nieuw product te leveren ter vervanging van het deficiente product) of dat de klant een credit of terugbetaling ontvangt ter waarde van het betreffende product (inclusief eventueel betaalde bezorgkosten voor dat product indien de rest van de bestelling daardoor nutteloos is geworden). Fijnproevers kan naar eigen inzicht bepalen welke van deze opties passend is, rekening houdend met de voorkeur van de klant en de praktische haalbaarheid.

  6. Geen verdere aansprakelijkheid bij klacht: Het indienen van een klacht ontslaat de klant niet van zijn betalingsverplichtingen, voor zover die nog niet voldaan waren. Fijnproevers is niet aansprakelijk voor enige vorm van schade anders dan vervanging of creditering van het betreffende product zoals hierboven omschreven, tenzij er sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van Fijnproevers (zie ook artikel 10 over aansprakelijkheid).

  7. Kwaliteit en garantie: Fijnproevers staat ervoor in dat de geleverde producten op het moment van levering van goede kwaliteit zijn en voldoen aan alle wettelijke eisen en voedselveiligheidsnormen die daaraan redelijkerwijs gesteld mogen worden. De producten hebben bij levering – mits de koudeketen is gewaarborgd – doorgaans een ruime houdbaarheid bij -18°C (zie etiket voor de THT-datum). Wettelijke garanties zijn van toepassing: dat wil zeggen, een product moet datgene doen of bieden wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten. Vanwege de aard van de producten biedt Fijnproevers geen aanvullende commerciële garantie. Indien de klant de producten op onjuiste wijze heeft gebruikt, bereid of bewaard (bijvoorbeeld niet direct in de vriezer geplaatst bij ontvangst, of een product na ontdooiing opnieuw ingevroren), komt een eventueel defect of kwaliteitsprobleem voor risico van de klant en niet voor Fijnproevers. In dergelijke gevallen kan Fijnproevers besluiten de klacht niet gegrond te verklaren.

  8. Vervallen van recht bij onjuiste behandeling: Gezien de bederfelijke aard van de producten vervalt elk recht van de klant op reclamatie of schadevergoeding indien de producten na levering door de klant of derden van aard of hoedanigheid zijn veranderd, niet volgens de bewaarvoorschriften zijn behandeld (bijv. niet continu bevroren bewaard), deels zijn verbruikt of doorverkocht, of indien de klant anderszins niet zorgvuldig met de producten is omgegaan.

NB: De klachtenprocedure voor consumenten is erop gericht om in goed overleg tot een oplossing te komen. Mocht een consument onverhoopt ontevreden blijven over de afhandeling van een klacht, dan kan hij/zij gebruikmaken van de mogelijkheden genoemd in artikel 13 (geschillenregeling), waaronder het inschakelen van een geschillencommissie indien van toepassing of het Europese ODR-platform voor onlinegeschillen.

Artikel 10 – Aansprakelijkheid

  1. Uitgesloten en beperkte aansprakelijkheid: Iedere aansprakelijkheid van Fijnproevers voor enige vorm van schade is, voor zover wettelijk toegestaan, uitgesloten. Fijnproevers is in geen geval aansprakelijk voor indirecte schade of gevolgschade bij de klant of derden, waaronder begrepen maar niet beperkt tot gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, bedrijfsschade of schade door bedrijfsstagnatie. Evenmin is Fijnproevers aansprakelijk voor schade die niet rechtstreeks het gevolg is van een toerekenbare tekortkoming van Fijnproevers zelf, bijvoorbeeld schade ontstaan doordat de klant onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, de klant de producten onjuist heeft gebruikt of bewaard (zie ook artikel 9 lid 7-8), of doordat de klant anderszins een verplichting uit de overeenkomst niet is nagekomen.

  2. Fijnproevers is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade van de klant die het rechtstreekse en uitsluitende gevolg is van een aan Fijnproevers toe te rekenen tekortkoming, maar alleen indien die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid van Fijnproevers zelf of haar leidinggevend personeel. Aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt door gewone fout/negligentie van Fijnproevers of zijn personeel wordt – voor zover wettelijk toelaatbaar – uitgesloten.

  3. Mocht Fijnproevers onverhoopt toch aansprakelijk blijken te zijn voor enige schade, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het factuurbedrag van de betreffende bestelling (exclusief BTW), althans tot dat deel van de bestelling waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. Indien de aansprakelijkheid van Fijnproevers echter gedekt is door een verzekering, dan zal de totale aansprakelijkheid nooit hoger zijn dan het bedrag dat de verzekeraar in het betreffende geval uitkeert.

  4. Fijnproevers zal in geen geval aansprakelijk zijn voor schade waarvoor de klant zelf verzekerd is, dan wel redelijkerwijs verzekerd had kunnen zijn (bijvoorbeeld door een eigen verzekering van de klant). Evenmin is Fijnproevers aansprakelijk voor schade die is ontstaan door overmacht (zie artikel 12) of door daden of nalatigheden van derden die bij de uitvoering van de overeenkomst zijn betrokken (zoals transporteurs), voor zover deze derden zelf een overeenkomst met de klant aangaan of wettelijke aansprakelijkheid dragen.

  5. Productaansprakelijkheid en consumptie: De klant dient zich te houden aan de gebruiksadviezen en waarschuwingen bij de producten (bijvoorbeeld allergeneninformatie en bereidingsinstructies op de verpakking). Fijnproevers is niet aansprakelijk voor schade (zoals letsel of ziekte) ontstaan doordat de klant of een derde de producten consumeert op een wijze die in strijd is met de verstrekte instructies of algemene voedselveiligheidsnormen. In het bijzonder is Fijnproevers niet aansprakelijk voor gezondheidsklachten die voortvloeien uit het nuttigen van maaltijden na de aanbevolen houdbaarheidsdatum, na onjuiste bewaring door de klant, of in combinatie met andere producten die incompatibel blijken, tenzij en voor zover er sprake is van een toerekenbare tekortkoming van Fijnproevers (bijvoorbeeld een productiefout waarvoor Fijnproevers als producent of leverancier wettelijk aansprakelijk zou zijn).

  6. Wettelijke beperkingen: Niets in deze algemene voorwaarden beperkt of sluit de aansprakelijkheid van Fijnproevers uit voor zover uitsluiting of beperking van aansprakelijkheid bij wet verboden is. Sommige van de bovengenoemde uitsluitingen of beperkingen van aansprakelijkheid zullen niet gelden indien de wet (met name bij consumentenbescherming) dat niet toestaat. Zo beperkt deze aansprakelijkheidsbepaling bijvoorbeeld niet de aansprakelijkheid van Fijnproevers voor eventuele schade als gevolg van dood of lichamelijk letsel van een persoon door een gebrek in het product, voor zover productaansprakelijkheid van toepassing is volgens artikel 6:185 e.v. BW. In dergelijke gevallen zal de aansprakelijkheid van Fijnproevers worden beoordeeld naar de dwingende wettelijke voorschriften.

  7. Vrijwaring door zakelijke klant: De zakelijke klant vrijwaart Fijnproevers voor alle aanspraken van derden (waaronder gebruikers of afnemers van de producten via de zakelijke klant, zoals patiënten of bewoners van een zorginstelling) die verband houden met de producten die de zakelijke klant van Fijnproevers heeft betrokken, tenzij de aansprakelijkheid in de relatie tussen de zakelijke klant en Fijnproevers zelf reeds in deze voorwaarden beperkt of uitgesloten is en de schade niet te wijten is aan de schuld van Fijnproevers. Deze vrijwaring houdt in dat de zakelijke klant alle schade en kosten (inclusief redelijke juridische kosten) aan Fijnproevers vergoedt als een derde een claim indient in verband met door Fijnproevers geleverde producten die de zakelijke klant heeft doorgeleverd of verstrekt, tenzij Fijnproevers jegens die derde rechtstreeks aansprakelijk zou zijn op grond van dwingend recht.

Artikel 11 – Persoonsgegevens en privacy

  1. Bij het plaatsen van een bestelling verstrekt de klant bepaalde persoonsgegevens aan Fijnproevers (zoals naam, adres, e-mailadres en eventueel telefoonnummer en betalingsgegevens). Fijnproevers verwerkt deze persoonsgegevens conform de toepasselijke privacywetgeving, in het bijzonder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

  2. Persoonsgegevens van de klant worden verwerkt voor de volgende doeleinden: het verwerken en uitvoeren van de bestelling, inclusief betaling en bezorging; het informeren van de klant over de status van zijn bestelling; het afhandelen van eventuele vragen of klachten; en – indien de klant zich daarvoor heeft aangemeld – het verstrekken van nieuwsbrieven of aanbiedingen.

  3. Fijnproevers verstrekt persoonsgegevens van de klant uitsluitend aan derden voor zover dat nodig is voor bovengenoemde doeleinden. Zo worden adres- en contactgegevens gedeeld met de transportdienst (bezorger) om de levering te kunnen uitvoeren. Betaalgegevens worden verwerkt via een beveiligde betalingsprovider. Fijnproevers zal geen persoonsgegevens verkopen of anderszins commercieel ter beschikking stellen aan derde partijen, tenzij de klant daar uitdrukkelijk toestemming voor heeft gegeven.

  4. Fijnproevers neemt passende technische en organisatorische maatregelen om persoonlijke gegevens te beschermen tegen verlies of onrechtmatige verwerking. Desalniettemin is het ook de verantwoordelijkheid van de klant om, bijvoorbeeld bij communicatie per e-mail, zorgvuldig om te gaan met eigen gegevens.

  5. De klant heeft het recht om zijn/haar persoonsgegevens in te zien, te corrigeren, te laten verwijderen of de verwerking daarvan te beperken, alsmede het recht op gegevensoverdraagbaarheid, conform de wettelijke kaders. Ook heeft de klant het recht om eventuele gegeven toestemming voor een bepaalde verwerking weer in te trekken. Verzoeken daartoe kunnen schriftelijk of per e-mail aan Fijnproevers worden gericht (zie artikel 2 voor contactgegevens). Fijnproevers zal zo’n verzoek binnen de wettelijke termijnen behandelen.

  6. Voor meer informatie over hoe Fijnproevers met persoonsgegevens omgaat, kan de klant de Privacyverklaring op de website raadplegen. In de Privacyverklaring wordt uitgebreider beschreven welke gegevens worden verzameld, met welk doel, en welke rechten de klant precies heeft.

  7. Indien de klant van mening is dat Fijnproevers onzorgvuldig is omgegaan met persoonsgegevens of de privacywetgeving heeft overtreden, verzoeken wij de klant eerst contact op te nemen zodat wij eventuele onduidelijkheden kunnen wegnemen of maatregelen kunnen treffen. De klant heeft daarnaast het recht een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (of, voor Belgische klanten, de Gegevensbeschermingsautoriteit) als hij/zij van mening is dat zijn/haar rechten zijn geschonden.

Artikel 12 – Overmacht

  1. Definitie overmacht: Onder overmacht wordt verstaan: iedere omstandigheid buiten de wil en invloedssfeer van Fijnproevers die de nakoming van de verplichtingen uit de overeenkomst tijdelijk of blijvend verhindert, of waardoor die nakoming redelijkerwijs niet van Fijnproevers kan worden verlangd. Daaronder worden in ieder geval (maar niet uitsluitend) begrepen: extreme weersomstandigheden; natuurgeweld; vuur, overstroming of andere rampen; oorlog, oproer of volksopstand; terrorisme of dreiging daarvan; pandemieën, epidemieën of door de overheid opgelegde quarantaines; overheidsmaatregelen of -belemmeringen; wegblokkades of onvoorziene verkeershinder; stakingen of werkonderbrekingen (zowel bij Fijnproevers als bij externe partijen zoals bezorgdiensten); storingen in energielevering of communicatienetwerken; storingen of tekorten bij toeleveranciers of fabrikanten waarvan Fijnproevers haar producten betrekt; en elke vergelijkbare omstandigheid die niet aan Fijnproevers kan worden toegerekend.

  2. Gevolgen van overmacht: Indien Fijnproevers door een overmachtstoestand tijdelijk niet in staat is haar verplichtingen onder de overeenkomst na te komen, worden die verplichtingen opgeschort voor de duur van de overmacht. Fijnproevers zal de klant zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen van de overmachtssituatie en daarbij indien mogelijk aangeven welke gevolgen dit heeft voor de uitvoering van de overeenkomst (bijvoorbeeld een verlate of gedeeltelijke levering). De klant heeft in geval van overmacht aan de zijde van Fijnproevers geen recht op enige schadevergoeding.

  3. Indien de overmachtssituatie van Fijnproevers langer dan één maand ononderbroken voortduurt, hebben beide partijen het recht om de overeenkomst schriftelijk te ontbinden voor het gedeelte dat door de overmacht is getroffen. Zo’n ontbinding is zonder rechterlijke tussenkomst toegestaan. In dat geval zal Fijnproevers, indien van toepassing, aan de klant eventueel reeds betaalde bedragen voor nog niet geleverde producten terugbetalen. Partijen behouden in dat geval elk hun eigen reeds bestaande rechten (bijvoorbeeld recht op betaling voor al wel geleverde prestaties of producten).

  4. Voor zover Fijnproevers ten tijde van het intreden van overmacht al gedeeltelijk aan haar leverings- of uitvoeringsverplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is Fijnproevers gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare gedeelte separaat te factureren. De klant is gehouden die factuur te voldoen alsof het een afzonderlijke overeenkomst betrof. Dit geldt niet indien het reeds geleverde of leverbare gedeelte geen zelfstandig waarde heeft.

  5. Overmacht bij klant: Indien de klant door een overmachtssituatie aan zijn kant niet aan zijn verplichtingen kan voldoen (bijvoorbeeld een zorginstelling die door een interne crisis bestellingen niet kan ontvangen), dient hij Fijnproevers hier zo snel mogelijk van op de hoogte te stellen. Fijnproevers zal in redelijkheid proberen een oplossing te vinden (zoals uitstel van levering). Voor de eventuele extra kosten die Fijnproevers moet maken als gevolg van overmacht bij de klant, kan Fijnproevers de klant aansprakelijk houden, tenzij de klant geen verwijt treft voor de overmacht.

Artikel 13 – Toepasselijk recht en geschillen

  1. Op alle rechtsbetrekkingen tussen Fijnproevers en de klant is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing. De toepassing van het Weens Koopverdrag (CISG) wordt hierbij uitdrukkelijk uitgesloten.

  2. In geval van interpretatieverschillen tussen verschillende taalversies van deze algemene voorwaarden (mocht Fijnproevers naast de Nederlandse nog een andere taalversie publiceren), prevaleert de Nederlandstalige tekst. (Opmerking: deze voorwaarden zijn oorspronkelijk in het Nederlands opgesteld.)

  3. Geschillen met zakelijke klanten: Alle geschillen die mochten ontstaan naar aanleiding van of in verband met een overeenkomst tussen Fijnproevers en een zakelijke klant, of deze algemene voorwaarden, zullen in eerste aanleg exclusief worden voorgelegd aan de bevoegde rechter van de Rechtbank in het arrondissement waar Fijnproevers gevestigd is (thans Rechtbank Oost-Brabant, locatie ’s-Hertogenbosch). Niettemin behoudt Fijnproevers het recht een geschil met een zakelijke wederpartij voor te leggen aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar de zakelijke klant gevestigd is.

  4. Geschillen met consumenten: Een consument heeft voor een geschil dat voortvloeit uit of verband houdt met de overeenkomst het recht om het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter volgens de wet, ongeacht het bepaalde in lid 3. Dit betekent concreet dat een consument naar keuze binnen één maand nadat Fijnproevers schriftelijk een beroep heeft gedaan op de forumkeuze van lid 3, alsnog kan kiezen voor beslechting van het geschil door de wettelijk bevoegde rechter (doorgaans de rechter van zijn/haar woonplaats). Fijnproevers zal die keuze van de consument respecteren.

  5. Voordat een beroep wordt gedaan op de rechter, zullen Fijnproevers en de klant zich tot het uiterste inspannen om een geschil in onderling overleg op te lossen. De klant (vooral de consument) dient eerst zijn klacht kenbaar te maken bij Fijnproevers zoals beschreven in artikel 9. Leidt dit niet tot een bevredigende oplossing, dan kan de consument zich desgewenst wenden tot onafhankelijke geschillenbeslechting. (Op dit moment is Fijnproevers niet aangesloten bij een specifieke branchegeschillencommissie, maar de consument kan eventueel gebruikmaken van het Europees ODR-platform; zie lid 6 hierna.)

  6. ODR-platform: Voor online bestellingen bij Fijnproevers kan een consument (indien een klacht niet in onderling overleg is opgelost) tevens gebruikmaken van het EU Online Dispute Resolution (ODR) platform. Dit is een door de Europese Commissie beheerd platform voor buitengerechtelijke online geschillenbeslechting. Het ODR-platform is bereikbaar via https://ec.europa.eu/consumers/odr. Via dit platform kan de consument een geschilmelding indienen die doorgeleid wordt naar een nationale geschilleninstantie. Het gebruik van dit platform is niet verplicht en vormt geen substituut voor een gerechtelijke procedure, maar kan in sommige gevallen helpen om tot een oplossing te komen.

Artikel 14 – Slotbepalingen

  1. Deze algemene voorwaarden treden in werking op 1 juli 2025 en vervangen alle vorige versies van de algemene voorwaarden van Fijnproevers (voor zover aanwezig).

  2. Fijnproevers heeft het recht om deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen of aan te vullen. In dat geval zal Fijnproevers de gewijzigde voorwaarden tijdig voor de ingangsdatum bekendmaken, bijvoorbeeld via de website of per e-mail aan geregistreerde klanten. Indien een wijziging in de algemene voorwaarden plaatsvindt na het tot stand komen van een overeenkomst maar vóór de levering daarvan, dan heeft de consument het recht de overeenkomst te ontbinden indien de wijziging hem/haar substantieel benadeelt. Reeds gesloten overeenkomsten (bestellingen die geplaatst en bevestigd zijn) blijven echter onder de bij het sluiten daarvan geldende voorwaarden vallen, tenzij de klant akkoord gaat met de toepassing van de nieuwe voorwaarden.

  3. Fijnproevers kan bij de uitvoering van de overeenkomst gebruikmaken van derden (zoals bezorgpartners). Rechteb en verplichtingen voorvloeiende uit deze algemene voorwaarden gelden ook ten gunste van deze ingeschakelde derden. Deze derden kunnen zich – jegens de klant – beroepen op de in deze voorwaarden opgenomen bepalingen (waaronder aansprakelijkheidsbeperkingen) als ware zij zelf partij bij de overeenkomst.

  4. Indien Fijnproevers op enig moment nalaat een bepaling van deze algemene voorwaarden strikt toe te passen, impliceert dit geen afstand van recht of verwerping van die bepaling. Fijnproevers behoudt te allen tijde het recht alsnog volledige nakoming van de betreffende bepaling te eisen.

  5. In alle gevallen waarin deze algemene voorwaarden niet voorzien, dient de overeenkomst te worden uitgelegd naar redelijkheid en billijkheid, met inachtneming van de beoogde strekking van deze voorwaarden.

  6. Deze algemene voorwaarden zijn beschikbaar gesteld op de website van Fijnproevers (en kunnen desgewenst door de klant worden opgeslagen en afgedrukt). Op verzoek zal Fijnproevers een kopie van deze voorwaarden kosteloos per e-mail of post toezenden.

Fijnproevers B.V. – Westerhoven, juni 2025

040-2040125